fredag 26. oktober 2012

Julegalskap i oktober.

I kveld har jeg sett på julepynt ,funnet fram alle de flotte julemagasinene mine ,stjerner ,nisser , shabby jul,
chic jul  ,flotte juletrær pyntet med de vakreste kuler.


Jeg gleder meg sånn til å pynte til jul igjen her , jeg vet ikke hvorfor det gir en sånn spesiell
følese av fred og glede og juleklang ,engler som spiller på små harper og basuner i bakhodet mitt mens jeg
nesten kjenner alle fargene omfavner meg i en slags evigvarende rus , det enkle er kanskje
det beste ikke vet jeg , men tiden nærmer seg i gallopperende fart ,som ti ville hvite hester som kommer
mot meg mens det snør og jorden er dekket av hvitt hvitt hvitt og himmelen over meg er blå
fløyelsblå ,med glitrende gullkorn som er kastet utover , sånn kan jeg fortsette om julen , julesengetøy ,julegardiner ,blonder , engler ,lysekroner glitrende med røkelse ,som setter lukt av  kardemomme og kanel i alle rom i huset.
Mens jeg ser for meg de tre vise menn ,vandrende mot Betlehem  utenfor i fantasien.

Ikke vet jeg hvorfor jeg ble så gal ,kanskje for jeg vokste opp med en far som var veldig kreativ og
ikke bare en smule gal ,så da min mor gikk på nattevakt , fant vi ut at kjøkkentaket var som en himmelblå og ja vi kunne bare klistre det fullt av gullstjerner og lenker og glanspapir hadde vi masse av ,så vi dekorerte leiligheten med masse flotte lenker ,kurver og stjerne og ja ,det var nesten ikke til å gå rundt , så da min mor kom hjem ,måtte en del av alt papiret og stjernene ned ,vi bodde jo i ett sivilisert hus ;O)

Det samme var det vel da min datter var barn ,vi begynte å lage noe ,så var det meg som fortsatte ,jeg sydde lagde trolldeig osv ,gleden toppet seg og kreativiten fra jeg var barn hoppet fram igjen ,engang lagde vi så mye og mange pepperkaker at vi forsynte alle naboene med pepperkaker til jul.

Sånn er julen den er magisk.

Så glansbilde julen ja takk ,med glitterengler , små nisser og jesusbarn som ligger i en stall i en krybbe ,
og for ikke å snakke om glade jul og barnesang ,da blir liksom hele jorden himmelblå og det lyser i små stjerner i alle gudsforlatte kroker.



Men kanskje jeg kan klare å vente til advent med å pynte ,så jeg ikke blir altfor lei av julen.
Ja hvem vet ,  uken før kanskje ;O)
-->

6 kommentarer:

siri ore elle sa...

Kos deg med pyntingen!!! Jeg satt akkurat og tenkte på noen kremmerhus jeg har tenkt å sy til jul i retrostoffer!! Det gleder jeg meg til:-)))
Jeg trenger jo ikke henge de opp med en gang....
God helg til deg!!
Siri

Unknown sa...

så gøy de må du legge ut på bloggen din ;O) så jeg kan se de ,trinn for trinn kos deg med retrostoffene du Siri ;O)

Unknown sa...

Det er godt at du kan kose deg med juleplaner og tanker, pynting og gode minner.
Hos meg blir det ikke mye pynting og laging, 7 sorter småkaker,nisser og dverger, jesus i krybbe og engler i og rundt hvert skjul.
Aner ikke helt når jeg mistet julegnisten.
Kanskje var det når ungene ikke syntes det var så stas med jula lenger.
Eller muligens ble gleden erstattet av Julegave-kravene ?
Jeg jobbet noen år i butikk med massevis av julepynt og med ekstemt travle tider fra Oktober og inn i det nye året. Ble jeg mettet av jula da ?
Når jeg leser din koselige Blogg kjenner jeg savnet etter den Gode Juletiden.
Send gjerne over noen gode jule vibrasjoner og nyt tiden som kommer.
Varme tanker fra ei Lista-jente.
Sissel Vetland :-)

Unknown sa...

synd hadde ikke den julegleden før jeg fikk barn ,den var borte ,så fikk jeg en datter som elsket julen ,som elsket å lage gaver og pakke inn små julepresanger ,og hun elsker vel den enda selv om hun er 20 år ,så kanskje du må finne fram barnet i deg igjen ,og se det hele fra barn sine øyne ,tenker når du blir bestemor at julegleden kommer igjen ,eller hva med å gjøre noe helt spesielt ta Betlehemsvandringen i Lyngdal før jul det skal vist gi stemning. kos deg du også sissel ,varme tanker til deg.O)

Sylvia sa...

ntsValm 66
For en koselig start på dagen jeg fikk nå, Du beskriver det så vakkert.
Jeg elsker også tiden ved jula, Pyntingen, samværet og varmen som trenger seg inn i veggene. Takk min venn for bloggen din i dag, Den varmet meg
Ha en flott dag videre. Klem

Unknown sa...

tusen takk sylvia ,ja vi har mye og glede oss til ,og du har jo en datter som skal gifte seg før jul ,så da blir gleden enda større , ha en flott dag klem