tirsdag 30. oktober 2012

Bruker du Hersketeknikker ?

De fleste har vel vært utsatt for hersketeknikker , noen er så utspekulerte at det er vanskelig
å sette fingeren på de.

Noe av det vanligste jeg får høre at du har så sterke meninger for at du er enslig.
og  du har ikke noen å diskutere med ,selv om jeg er enslig har jeg hatt barn ,jeg
har  alltid hatt oppegående  folk å diskutere med ,
Jeg har hatt sterke meninger hele livet.

En annen ting ,er at folk fra store byer , ser på folk som bor på småsteder ,som lite opplyste
og dumme , folk har like stor tilgang til media ,  informasjon og utdannelse på småsteder i dag.
Jeg kan ikke si at folk var mer intelligente og opplyste da jeg bodde i en stor by i Norge .

http://www.hrnorge.no/Forsiden/Siste_nytt/Nyhetsarkiv_2011_-_2004/Nyheter_2007/Ni+hersketeknikker+p%C3%A5+jobb.9UFRLM0h.ips


Det er ikke bare bare kvinner som blir utsatt for hersketeknikker ,det gjelder i like stor grad menn som kvinner ,og en ser det like ofte hos kvinnelige ledere som hos mannlige .



Blir du usynliggjort på arbeid eller andre steder ,de du arbeider med overser deg , de lar være og svare
deg ,og arbeidsoppgaver du er flink og fullt ut har kompetanse for blir overlatt til andre ,
Helst for at du skal slutte på arbeidsplassen din ,eller for at sjefen bruker splitt og hersk metoder
for å ha mest mulig makt ?


Jeg tror det kan være nyttig å vite hva hersketeknikker er når man opplever det ,
Ta kontakt med verneombudet eller tillitsvalgte på arbeidsplassen din utsettes du for dette.
Jeg fant også noen tips i KK om hvordan du skal takle det.
http://www.kk.no/381997/slaa-ned-paa-hersketeknikkene


En hersketeknikk som er vanlig hos kvinner ,er at når de konfronteres med noe ubehagelig ,
setter de igang med å grine alt de orker , så en aldri igjen konfronterer de med noe  , for
det er for ubehagelig , mitt råd overse griningen ,
 vær saklig og grei ,fortsett med det du har på
hjertet.


Hersketeknikker blant venner er også vanlig ,
som feks ,du får høre selv om du stort sett er velkledd ,
Har ikke du lyst å kjøpe noen nye klær
og slanke deg litt iblant.?
Eller du har vunnet flere priser for arbeidet ditt og du får tips og råd om hvordan
du kan gjøre det bedre ,og de viser til folk en kan lære av ,selv om de aldri har utmerket
seg på noen som helst måte.
De tror også de er flinkere en deg i det  du driver med ,selv om de ikke har erfaring eller
har arbeidet med det samme.


De utviser sin misnøye over hvordan du oppfører deg snakker , klær deg osv.
Mitt råd får noen  deg til å føle deg elendig , kutt de ut.
Bytt arbeid blir du utsatt for hersketeknikker.

Er du en dårlig leder bruker du ikke hersketeknikker ,er du en god lar du være og er bevist på det.
Er du en god venn har du ikke behov å rakke ned på vennene dine .

Det er lov å være snill og glede seg over andre sin medgang.

God kommunikasjon er nøkkelen til det meste ,har man god selvtillit trenger man ikke bruke
hersketeknikker .

Les mer om de fem hersketeknikker her.
http://kilden.forskningsradet.no/artikkel/vis.html?tid=35120

Jeg vil bare si til slutt ,at jeg er heldig som har en god leder der jeg arbeider og flotte kollegaer .
men jeg har vært utstatt for hersketeknikker ,andre steder jeg har jobbet og i andre sammenhenger ,framfor å gi opp ,satte jeg meg ned og fant ut hva det egentlig dreide seg om .

-->

Ingen kommentarer: