fredag 19. oktober 2012

Jeg har reist jorden rundt på tre dager.

De siste dagene har jeg reist jorden rundt,
Jeg har vært i Roma flere ganger ,der har jeg sett på statuer ,kunst ,spist spagetti ,nytt pizza og drukket
rødvin ,men jeg koste meg med språket ,folkene som snakker like mye med kroppen som med stemmen.
det er ingen som kan si Roma er kjedelig.

Så  plutselig befant jeg meg på Machu Picchu det gamle fjellet ,Inkaenes gamle rike , der var jeg plutselig i
ett med fjellene jeg sto med hodet i skyene og følte meg fullkommen i ett med Gud .
Dette storlslåtte riket høyt oppi fjellene i Peru ,hvor fullkommen kan en da føle seg ,eller liten eller
kanskje ikke verken stor eller liten ,men i ett med skapelsen.

Etterpå reiste jeg til Usa hvor jeg beundret noe de kaller Landart eller Earth Art .
http://en.wikipedia.org/wiki/Land_art
I landskapet  var det laget kunstverk ,  det var laget store kullisser i landskapet ,for å ramme inn naturen.
jeg ble enda mer inspirert til å lage gigantiske kunstverk med Lista Fyr ,skaffe det store damplokomotivet
som jeg kan sette rundt Fyret og store rammer i betong ,for å ramme inn soloppgang og solnedgang , så
man får landskapet gjennom ett annet  perspektiv .
Jeg har lyst å lage gigantiske steinspiraler av rullesteinene og la folk gå inni den ,til de når toppen og kan skue utover havet på Lista .

Her ble jeg virkelig inspirert ,før turen gikk til Afrika og tvillingbyen ,der sjansen for å få
tvillinger er større en noen andre steder på jorden ,men barnedødeligheten er altfor stor , og når
den ene tvillingen dør ,så lages det en skulptur som skal erstatte den døde tvillingen ,som moren må
bade ,mate ,det er vel som at vi har en grav til å gå til for å huske den avdøde ,så har de en skulptur av
den avdøde.

Etterpå befant jeg meg plutselig i India , i det pulserende livet ,den ekstreme fattigdommen der barna
var forlatt på trafikkøyer i gaten , og luktene var så skarpe ,og alt var så skitten at man nesten ikke kunne berøre noe med hendene uten å få diare , i tempelet ble livet viet til meditasjon og bønn ,i ett håp om
å finne meg selv ,

Jeg fant ingenting jeg har funnet meg selv for lenge siden , så tiden i India ble viet til kunst og templer ,
det pirret min kreativitet og vilje til å gjøre noe storslått så heftig at jeg måtte roe meg ned liggende
mediterende mens store elefanter kom stormende mot meg i ett syn ,jublende glade og lykkelige over
at jeg hadde funnet de endelig.

Så var det fredelige Bali , Azurblått krystallklart hav , grønne nydelige lunger ,blomster eksotiske
frukter , det rene det gode ,det var her jeg avsluttet reisen min.


Men jeg sitter enda igjen med en viktig lærdom.

skal du finne fred ,skal du se med hjertet ikke med øynene .
Jeg er i balanse ,jeg er i ett med himmelen og havet på Lista .
Kan en ønske seg mer ?


Alt dette kan du oppleve på få dager ,gjennom en tvskjerm ,så hvorfor ikke reis ivei og drøm deg
fullstendig vekk.







-->

2 kommentarer:

Sylvia sa...

En slik rundreise er bare herlig å få med seg. Og som du sier du er i ett med himmelen og havet på Lista og er i ballanse.

Bra skrevet. Takk for du deler. God helg klem sendes

Unknown sa...

hehe ja livet er bra ,godt med sånne reiser ,i dag har jeg vært i Frankrike med Jean de arc ;O) kos deg og god helg klem